woensdag 23 januari 2019

Geen zee te hoog voor cmo Holland America Line Nico Bleichrodt

Nico Bleichrodt is binnen cruisegigant Holland America Line verantwoordelijk voor de Sales & Marketing in 25 landen. Recent startte in Nederland de campagne 'Holland America Line Waarom Niet Nu?' We spreken hem uitgebreid.

Een XL interview over lucratieve generatiemarketing, over marketingkansen in 2019 en zijn nieuwste plannen met de vloot. 'Mijn target is uitstelgedrag te lijf gaan.'

Stel uzelf even voor en wat is de marktpositie van Holland America Line?
'Nico Bleichrodt, 54 jaar jong en inmiddels 34 jaar werkzaam in het toerisme. Ik ben mijn carrière in 1985 begonnen bij de Franse reisorganisatie Club Med, de bedenker van de all inclusive-formule, en heb daar uiteindelijk 24 jaar met veel plezier gewerkt met als laatste functie Managing Director Nederland. Ik ben tien jaar geleden overgestapt naar Holland America Line met als voornaamste ambitie cruisevakanties in Nederland en Europa op de kaart te zetten. Cruisevakanties zijn in Nederland helaas nog steeds onderontwikkeld ten opzichte van de ons omringende landen. In Duitsland en het VK gaat inmiddels 2,5 tot 3% van de bevolking, in totaal rond de twee miljoen cruisepassagiers, op cruisevakantie. In Nederland is dat tot nu toe slechts 0,6% oftewel 110.000 passagiers. In 2015 hebben wij uitvoerig onderzoek gedaan naar de potentie van cruisevakanties met als positieve uitkomst dat 31% van de Nederlanders - vier miljoen mensen - aangeeft ooit wel een keer een cruisevakantie te willen maken. Doordat er nog steeds veel vooroordelen en vragen rondom een cruisevakantie bestaan, zien wij letterlijk een uitstelgedrag.
....

Vanaf dit jaar is meer dan 50% van de Nederlanders 50+. Is dat voor uw bedrijf interessant?
'Hoewel wij een product hebben waarbij iedere leeftijdscategorie welkom is, blijven 50plussers een belangrijke doelgroep gezien de vaak beschikbare tijd, onafhankelijkheid en besteedbaar inkomen. Overigens ben ik nog steeds van mening dat wij in marketing de 50+-doelgroep nog zouden moeten opsplitsen in bijvoorbeeld 50-65 en 65+. 
...

Wat maakt HAL in uw ogen anders dan andere rederijen?
'In Nederland zijn wij marktleider binnen het cruisesegment, varen wij vnl. nog met Nederlandse officieren en hotel staff en wappert er nog steeds een Nederlandse vlag achterop het schip. Dit natuurlijk niet onbelangrijk aangezien Holland America Line -nu een Amerikaanse organisatie- van origine in 1873 in Nederland is ontstaan en een lange geschiedenis en band met Nederland kent. 
....

Waarmee concurreert HAL? Met vliegvakanties, de golfclub, andere rederijen? En hoe maak je dan het verschil?
'Holland America Line, of eigenlijk alle cruiserederijen, concurreren met name met land based vakanties.
....

Bron en hele artikel: Marketing Tribune